In Blogs

Lief meisje

Lief meisje met ADHD, wat ben je verdrietig. Je hebt een basisadvies gekregen en had zo gehoopt naar havo te gaan.
Je werkt hard en doet allerlei extra werk, toch pakte de cito niet goed uit. Je bent slim zat maar het rekenen gaat nu eenmaal niet zo snel. En je hebt ADHD, balen want concentreren is erg moeilijk en lang stilzitten ook.

Hoge of lage citoscore

“Andere hebben hoger, ik ben de laagste” hoor ik je zeggen.
In Nederland worden cito’s en scores gezien als hoog en laag en weet je, een cito score meet intelligentie op cijfers en letters, niet veel meer dan dat! Je moet stilzitten en dingen opschrijven, en dat is nou net niet helemaal jouw ding.

Jij bent meer dan cijfers en letters

Je bent vast creatief, ondernemend, je kan goed organiseren, je kan goed praten en uitleggen, je kan gewoon heel hard werken of plannetjes uitdenken en ongetwijfeld nog veel meer.
Dat wordt niet gemeten, helaas. Was er maar een cito voor creativiteit, plannen maken, uitvinden, doorzettingsvermogen, omgaan met mensen of oplossingen bedenken. Allemaal skills die belangrijk zijn en die jij hebt!
Dat is er niet en jij weet nu dat je talenten hebt die niet gemeten worden. We zien dus maar een klein stukje van jou in een getalletje. En op basis daarvan ga je naar een middelbare school.
Een middelbare school die jou ook weer veel gaat leren over cijfers en letters. Die cijfers en letters heb je nodig als je later gaat werken, dat is nu eenmaal zo. Ze belemmeren jou nu om naar de Havo te gaan wat je zo graag had gewild en dat is jammer.

Stap voor stap

Iedere middelbare school is een mooie nieuwe stap. Een avontuur! Een basis om weer nieuwe dingen te leren. Vergeet niet dat je veel capaciteiten hebt, dus laat jouw doel niet los. Misschien wordt je wel zo goed in cijfers en letters dat je de havo gaat doen, misschien ga je wel een gerichte vakopleiding doen.
Geef het de tijd! Je bent nu 11, dan moet je vooral gaan doen wat op dit moment bij je past. Geniet ervan en blijf jezelf ontwikkelen. Niet hoog of laag, maar jouw slimheid en talenten gebruiken. Je zal zien dat jouw talenten en jouw intelligentie op andere vlakken steeds belangrijker gaat worden. Alleen met cijfers en letters redt niemand het. 

Jouw hersenen groeien nog door tot 21 jaar, dat is nog 10 jaar! Nu ga je naar basis, naar kader of naar mavo. En dat is helemaal prima. Het geeft je tijd om beter te worden in cijfers en letters en je krijgt de kans om heel veel van je andere talenten te gebruiken en te laten zien. Ik hoop dat je veel plezier hebt in je leven, met aandacht voor vriendschappen, sport en hobby’s. En je niet laat ontmoedigen door advies wat misschien wel helemaal niet bij je past. Want jij, met jouw talenten en wie jij bent, jij mag er zijn! 

Omgaan met schooladvies voor mij als ouder

Wat moet je daar nu van vinden? “Mavo, havo, basis. Je moet toch eigenlijk wel een hbo hebben tegenwoordig, op basis zit toch het uitschot en de scholen zijn minder goed.” Hoe vaak hoor ik dit wel niet, en het is niet waar! Allemaal twijfels die fantasie zijn.

Laten we voorop stellen: op iedere school zit “uitschot/pesters/etters”, op het gymnasium zitten etters die goed kunnen rekenen , op basis zitten etters die goed kunnen tekenen.
Een basis op kaderleergang kan een fantastisch fundament en een mooie leertijd zijn voor jouw kind. Gymnasium ook. Het verschil? Dat zit in de focus, de snelheid en de verhouding theorie en praktijk.
Waarom maken wij er zo’n punt van? Waarom praten we over hoog of laag niveau? Waarom zeggen we : “We willen het beste voor ons kind” en worden we vervolgens boos als het advies tl is?  Misschien is tl in dit geval het beste advies, of in ieder geval op dit moment het meest passend in het leven van jouw kind.
Het zegt niets over het totaalplaatje, het gaat over een stukje intelligentie dat gemeten wordt. Het stukje intelligentie wat gaat over cijfers en letters. In ieder beroep heb je andere talenten nodig.
Vanuit gymnasium en universiteit zal je sneller veel stof moeten doorgronden. Als je hersenens zo niet werken moet je niet op die manier leren en zal dat advies dan ook niet passen bij jouw kind.

 

Er zijn verschillende situaties en reacties wanneer je kind ander advies krijgt dan jullie verwacht hadden: 

  1. Mijn kind kan beter, maar het komt er niet uit. Door bijvoorbeeld belemmeringen als adhd, onzekerheid of faalangst
  2. Mijn kind is intelligent, alleen niet op cijfers en letters. Het aangewezen niveau gaat te weinig uitdaging geven
  3. Mijn kind is intelligent, zeker op cijfers en letters, maar heeft er geen zin in. Basisniveau houdt in stand dat hij/zij niets hoeft te gaan doen en geeft geen uitdaging
  4. Mijn kind is niet goed in cijfers en letters en zal dat ook nooit worden, alleen zou ik als ouder graag meer willen

Aanpak

Boosheid en teleurstelling over een onverwacht advies zijn niet vreemd. Maar het geeft wel een negatieve bevestiging voor jouw kind, wat de weerstand groter maakt. Jouw kind kan gaan denken denken “zie je wel, ik kan het niet” en zich verdrietig voelen of dit juist overschreeuwen.

Bespreek daarom met je kind wat de situatie is, de feiten, hoe hij/zij zich erbij voelt en wat de opties zijn. Het is ook belangrijk om de zorgen te bespreken. “Ik ben bang dat ik dan niet naar school X kan.” Een terechte zorg waar je samen zorgvuldig naar gaat kijken. Misschien kan het inderdaad niet of niet nu, maar welke opties zijn er dan wel. 

Hierbij is het belangrijk dat de druk van de schoolkeuze en het plakkertje van het niveau eraf gaat.
Je gaat naar school om de cijfers en letters beter te leren omdat dat handig is voor de toekomst. Als dat betekent dat het een ander niveau wordt, prima, maar misschien is dat te ambitieus. Laat dit als ouder los en ga niet streven. Het zal je verrassen hoe makkelijk een kind het los kan laten als de ouder het kan!
Als je kind totale weerstand heeft op extra oefenen, dan heb je het ermee te doen. Afdwingen helpt wellicht kortdurend in de cijfers, maar op langere termijn leert hij of zij niet met deze innerlijke demotivatie om te gaan. Ook hier geldt, hoe neutraler jij er als ouder in staat, hoe meer je kind zich kan laten zien. Kijken naar mogelijkheden en naar wat wel kan, samen met je kind, is effectiever dan afdwingen. Hieronder vind je een aantal mogelijkheden die jullie kunnen overwegen:

Extra les, remedial teaching, extra hulp op school 

Een tussenjaar, groep 9 , een inloopjaar. Er zijn scholen die dit bieden. Veelal een fijn jaar om alles nog een keer te herhalen, veel leuke dingen te doen en op deze wijze beklijft het beter. Je kind krijgt toestemming  om nog een jaar kind te zijn en stiekem toch veel te leren en herhalen. Kinderen krijgen meer vertrouwen, de kennis is meer bevestigd en als resultaat kan het zijn dat er een betere aansluiting naar het niveau middelbare school komt, er is namelijk vaak ook een stap te zien in niveau advies

Accepteren en bijsturen  Bespreek wat het doel is. Je kind wil bijvoorbeeld graag naar havo, dan maak je samen een plan om dat te gaan halen. Dat kan namelijk ook gewoon als je bij kader begint. Niemand die jouw kind tegenhoudt om uiteindelijk havo te doen. Als je kind gemotiveerd is stimuleer dat dan door hier leuke gesprekken van te maken. Besef je dat jouw kind gemotiveerd is. Wees trots! Dat is een intelligentie op zich. Een kind op het gymnasium kan goed leren, maar dat zegt niet direct iets over de motivatie. Ze kunnen gewoon heel snel rekenen en stof in zich opnemen. 

Plan B. Die school, dat is maar niks. Het niveau is veel te laag. Jouw kind is intelligent maar heeft gewoon niks met school en het schoolsysteem. Plan A is naar school gaan, daarbij maakt het niet uit wat voor een niveau, het zou al heel fijn zijn als hij of zij het afmaakt.
Plan B zet je ernaast, in overleg met je kind. Dat kan iets zijn wat hij graag wil of goed in is, bijvoorbeeld een game ontwikkelen, foto’s maken, sporten of werken. Dit zijn vaak de kinderen die iets willen doen en in deze groep zitten ook de kinderen die op jonge leeftijd een bedrijf beginnen in iets wat ze aanspreekt. School blijft een worsteling, maar ze ontwikkelen wel degelijk leiderschap en groeien in hun ontwikkeling. Na de school kiezen ze vaak voor een opleiding die past bij hun expertise/vak.
Het zal je verbazen hoeveel van deze kinderen uiteindelijk toch een hbo wil doen. Makkelijk? Nee, dat niet, ze moeten er hard voor werken, maar hun motivatie hebben ze ontwikkeld en daardoor is wat onmogelijk leek mogelijk geworden.

RELAX! Jouw kind is nog jong en zit in de fase van kind naar puber. Alleen het idee al als kind dat je “volwassen” moet worden maakt dat de hele fase PUBER bestaat, naast alle hormonale veranderingen die ook nog spelen
Kinderen worden in deze leeftijd zelfbewuster, gaan meer onderling vergelijken en komen in aanraking met grote mensen problemen. Ze gaan goed en fout in zichzelf leren kennen. Dit hoort er dus bij!

Tot slot

Deze fase gaat niet over een niveau of een schoolkeuze, het gaat erover hoe jouw kind stappen leert maken in zijn of haar ontwikkeling. Hoe je met volwassen onderwerpen in aanraking komt en hoe je daarmee omgaat.  Hoe je zelfkritiek en zelfvertrouwen om kan zetten in positieve ontwikkeling. Je eigen lastige of minder ontwikkelde kanten leert accepteren.

Hoe jij daar als ouder mee omgaat heeft een levenslang effect. Je bent een voorbeeld voor jouw kind. Als jij er zonder oordeel, onderzoekend en gezond ambitieus instaat dan geef je dit aan jouw kind mee voor de rest van het leven.