In Geen categorie

Daar sta ik dan. “U heeft ADHD, mevrouw.” Ik heb nog maar net de tijd om even op internet te kijken wat ADHD ook alweer is. Ik zie al snel dat het iets meer is dan alleen maar druk zijn. Wat nu? In de jaren die volgen heb ik veel begeleiding gehad. Veel van de tips ben ik natuurlijk weer vergeten. Totdat ik bij een coach kwam die mij hielp om structuur aan te brengen. Deze coach heeft mij in laten zien dat jezelf ontwikkelen meer is dan een beetje je best doen.

Namelijk;

Praten, Luisteren, Leren, oefenen en ook accepteren dat een aantal dingen zijn zoals ze zijn.

Dit gaat niet werken

“Dit gaat niet werken met jou op deze manier” zegt mijn coach. “je bent overal tegelijk mee bezig, dat leidt tot niets.” En hij heeft natuurlijk gelijk.

Mijn coach heeft mij geholpen om eerst even een stap terug te gaan. Wie ben ik? Waar ligt mijn passie? Wat laat ik zien in mijn gedrag en waar komt dat vandaan?

Hij heeft mij geholpen om met ADHD een gelukkig leven te leiden. Een leven waarin ik zelf de regie heb. En natuurlijk overkomen mij nog dagelijks dingen waarvan ik denk, Jammer, dat had ik slimmer aan kunnen pakken.

Maar ook dan kan ik het een plekje geven en heb ik vertrouwen. Ik heb Rust & Balans gevonden.

Na jaren oefenen kan ik mijn vele en dwingende gedachten tot rust brengen.

Wat ik tegenkom

In mijn praktijk begeleid ik mensen met ADHD/ADD. Ik krijg negen van de tien keer hetzelfde verhaal. “Ik heb de diagnose, en ben in behandeling bij de psycholoog. Ik volg cognitieve therapie, ik ben gestart met medicatie, ik ben aan het structureren en plannen en volg daar een cursus voor.” Dat is dus drie keer gegarandeerde teleurstelling.

Cognitieve therapie

Een ADHD-er gaat zijn gedachten managen. Dat lukt met één gedachte, maar niet met 100 tegelijk. En vaak lukt het ook niet met die ene. Voor een ADHD-er zijn gedachten lastig, ze hebben al veel verwarring gebracht en slapeloze uren bezorgd. Er moet dus meer gebeuren dan “Wat je voelt” en “Wat je doet”.

Plannen

Heel veel ideeën, heel veel positieve energie om écht beter te gaan plannen. De meeste ADHD-ers gaan er zeer serieus mee aan de slag.

Maar hoe frustrerend is het als je het keer op keer niet vol kunt houden!

Plannen is en blijft een struikelblok, alleen een cursus volgen en jezelf voornemen een agenda te gebruiken is meestal niet voldoende om dit aan te pakken. Hier moet een goed werkende nieuwe routine in worden opgebouwd, dat is nogal wat.

Medicatie

De eerste ervaring met medicatie is bizar! Alsof ik in de mist liep en het nu weer helder zie. Zo heb ik het zelf ervaren en zo krijg ik het ook van klanten te horen. Alleen zitten er ook wat haakjes en oogjes aan. Slapeloosheid, rebound effect, alles ineens heel goed begrijpen en overzien (lees: ik zie ineens de ernst van een aantal zaken en daar moet nu iets aan gebeuren)

Het is op

Niet zelden komen mensen vervolgens bij mij met de mededeling dat ze ‘op’ zijn. De behandelingen zijn op of bijna op en hun energie is op. Ze zijn bang in een gat te vallen en kunnen nog niet zo goed toepassen wat ze geleerd hebben. Het vertrouwen om het zelf te kunnen rooien is er nog niet en ze zitten met allerlei vragen. Want wat nu?

Hulp vragen

Op zo’n moment is het belangrijk om hulp te vragen, want ronddolen met dit gevoel gaat de problemen niet oplossen.

Zet alles eerst eens goed op een rijtje.

– Wat zijn de problemen waar je nu tegenaan loopt

– Welke hulpvormen zijn er die je zou kunnen inzetten.

Naast een psycholoog of psychiater kan je natuurlijk ook bij de huisarts, een coach, fysiotherapeut, masseur of lotgenotengroep terecht. Er is vaak meer hulp beschikbaar dan je denkt!

Ik ben zelf heel blij dat ik de juiste hulp heb kunnen vinden. Het geeft mij vertrouwen om mijzelf te zijn en keuzes te durven maken. Met als resultaat een leuke baan, een heerlijk gezin en wat ik nooit had durven dromen is werkelijkheid geworden. Mijn eigen bedrijf gestart.

HULP heeft mij GEHOLPEN!

Wil jij je verdiepen in adhd? Meer regie en balans in je leven? Kom dan naar de gratis informatie-avond