In Blogs

Je merkt hardnekkig gedrag op bij jezelf. Gedrag dat jou energie kost en in vervelende situaties brengt. Ben je het zat en wil je er nu écht ermee afrekenen? Lees dan verder…

 

Gedragsverandering
Gedragsproblemen hebben verschillende oorzaken. Gebeurtenissen die jij hebt meegemaakt in je leven, aanleg, dingen die je wel kan maar gewoonweg niet ontwikkeld hebt.

Je hebt overlevingsmechanismes ontwikkeld en dat is goed, want dit heeft jouw geholpen bij wie je nu bent.
Overlevingsmechanismes kosten heel veel energie en naar mate je ouder wordt werken ze nog maar deels. Dit veroorzaakt een gevoel van “is dit het nou helemaal”

Op dat moment wordt het tijd om te bepalen wat jij wilt in jouw leven.
Gedragsverandering vraagt niet alleen “ ik wil het anders” . Er is daadwerkelijk de motivatie nodig om wezenlijk jouw gedrag te veranderen.

Dat betekent onderzoeken waar jouw gedrag écht vandaan komt;
-Welke gedragingen horen echt bij wie je bent?
-Welk gedrag heb jij jezelf aangemeten?
-Welk gedrag komt situationeel voor en waarom?
-Welk gedrag komt voort uit jouw oprechte overtuigingen?
-Welke gedragingen zijn te herleiden naar dingen die je hebt meegemaakt?
-Welke patronen zitten er in jouw gedrag?

Dit betekent dat je aan de slag gaat met levenslange patronen; hardnekkige gewoontes moeten doorbroken worden.

Het gedragsveranderingsproces
Je bent nu vast benieuwd hoe een gedragsveranderingsproces er voor jou uit zou zien. Welk proces loop je door als je aan de slag gaat met gedragsverandering? Dat is te onderscheiden in vier fasen die continu opnieuw doorlopen zullen worden:

  1. Herkennen – je merkt bepaald gedrag op
  2. Erkennen – je erkend het gedrag als problematisch
  3. Evalueren – je kijkt terug en kijkt vooruit; je maakt een ‘stappenplan’
  4. Loslaten – je start met het toepassen

Als je de keuze maakt om met je gedrag aan de slag te gaan, heb je al een mooie stap in de goede richting gezet. Maar wat daarna komt, daar zit de moeilijkheid in. Het vergt enorm veel oefening om een gedragsverandering te realiseren. Je wordt telkens weer geconfronteerd met je gedrag (herkennen), je moet het nogmaals erkennen als iets wat problematisch is en je moet wéér evalueren. Vervolgens ga je opnieuw oefenen. Je snapt nu vast wel waarom ik eerder benoemde dat je er écht mee aan de slag wilt gaan. Het vergt vastbeslotenheid en doorzettingsvermogen.

Hoe lang het totale gedragsveranderingsproces duurt en hoe vaak je bovenstaande fasen opnieuw moet doorlopen, dat kan ik niet precies zeggen. Het hangt af van je karakter, je vastbeslotenheid en hoe goed je verschillende gedragingen in de praktijk uitprobeert. Dat laatste betekent dat je soms zelfs geforceerd of gespeeld moet oefenen met je gedrag. Het kan wat onwennig voelen, maar alleen op deze manier krijg je inzicht in wat bij jou past. Op een gegeven moment zul je merken dat je dingen anders doet.

De eerste stap
Gedragsverandering is spannend, uitdagend en confronterend. Het is een reis met ups en downs. Maar het is ook helend. Je bent negatieve ervaringen gewend, je hebt lang genoeg van jezelf gebaald en veel negatieve reacties van je omgeving ontvangen. Het is daarom essentieel dat jij nieuwe positieve ervaringen opdoet.

Ben jij vastbesloten om jouw gedrag te veranderen en bereid om hard te werken? Kom dan langs voor een kennismakingsgesprek