Coaching van pubers

Best lastig, zo’n puber. Ze drijven je als ouder tot waanzin. Het lijkt of ze niets interesseert en dat ze overal lak aan hebben. Ze leven op de planeet IK.

Zelf zien ze dat compleet anders. Ze ervaren zelf geen probleem. Anderen maken zich vooral druk om hen en hebben last van hun gedrag. Zelf snappen ze niet waarom iedereen zich met hen bemoeit. Herkenbaar?

Als ouder maak je je zorgen over je kind. Over zijn toekomst en de laatste stap naar volwassenheid. Je ziet slechte schoolprestaties vanwege de concentratieproblemen of overmatig gamen. Of je ziet teveel ruzie tussen broer en zus en meer asociaal gedrag. Ook depressie, ADD en ADHD kan jouw kind parten spelen waardoor coaching nodig is.

Je hebt voor je gevoel alles al geprobeerd. De reguliere hulpverlening sluit niet aan of heeft niet gewenste resultaat gehaald. Je kind heeft wel kennis over het eigen gedrag en weet ook best de gewenste antwoorden te geven bij de hulpverlening. Maar het eigen gedrag bijsturen is lastig.

Pubers: Omdat ik moet van mijn ouders

Als kinderen in de puberleeftijd bij mij komen, is mijn eerste vraag steevast: waarom ben je hier? En negen van de tien keer krijg ik terug: ‘omdat ik moet van mijn ouders.’ Meestal hebben ze al met een hele batterij van hulpverleners te maken gehad en weten ze precies hoe ze zich tegenover dit soort mensen moeten gedragen.
Pubers hebben hun eigen waarheid en weten ze zelf ook niet meer hoe het moet.  Ze hebben geen zin als er geen duidelijke handvatten komen.

Gelijkwaardigheid

Als ik met een puber of jongere aan tafel ga, dan is dat altijd op basis van gelijkwaardigheid. Ik toon alle begrip voor hun situatie en vraag vervolgens waar ze tegenaan lopen. Dus wat zij echt als een terugkomend probleem ervaren in hun leven. Bij pubers is dat vaak geld, mijn zin niet krijgen en soms ook problemen op school.

Ik werk bij pubers in korte praktische sessies die aansluiten bij de levensstijl van een puber.

Met pubers en hun ouders heb ik eerst een kennismakingsgesprek. Niet elk kennismakingsgesprek leidt tot coaching. Zowel de ouders als de puber kiezen voor de coaching en ook ik, als coach, moet een klik hebben en het gevoel hebben dat coaching zinvol is.

Leren van zelfcontrolerend vermogen

Bij pubers is het belangrijk is om het zelfcontrolerend vermogen aan te spreken en te ontwikkelen. Dit is bij pubers nog niet volgroeid. In deze leeftijd is het zoeken naar de juiste balans tussen het experimenteren en overschrijden van grenzen. Pubers leren zelf in de gaten krijgen wat experimenteren is, wat het overschrijden van grenzen is en wat grenzeloos is. Vooral bij ADHD en ander moeilijk gedrag is de beleving van grenzen anders. Daar houd ik rekening mee in de aanpak.

Hoe gaat de coaching in zijn werk?

  1. Kennismaken en aftasten of er een klik is. Zowel met de ouders als de puber.
  2. Wat gaan we wel en niet doen.
  3. Wat willen we bereiken.
  4. Wat heb je nodig om je doel te bereiken – zelf en van de ouders of anderen?
  5. Wat gaan we nu doen.
  6. Bespreken en bijstellen.

Wil je ontdekken of coaching jullie puber kan helpen? Vraag dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.