In Blogs

COACHVRAAG VAN DE MAAND

– Van wens naar Werkelijkheid –

Iedere maand deel ik een coachvraag. Je leest hoe coaching in zijn werk kan gaan en op welke manieren je jouw persoonlijke ontwikkeling kan stimuleren.
Er is geen 1 vaste manier. Als coach houd ik rekening met jouw leerstijl, kennis en ervaring, reflectievermogen en levenssituatie.

De coachvraag van de maand is een voorbeeld van een coachsessie gebaseerd op een echte coachvraag en een aanpak zoals deze in werkelijkheid heeft plaatsgevonden. In verband met vertrouwelijkheid wordt gebruik gemaakt van fictieve situaties, personen en termijnen en wordt altijd “Hij/hem” gebruikt. Ook kan het zijn dat het algemener is beschreven dan dat in werkelijkheid heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld de verdieping door een interventie of voorbeeldscene heb ik dan weggelaten.

De coachvraag: “Ik heb een wens, maar tot uitvoering brengen lukt me niet”

“Ik heb een wens, maar echt tot uitvoering brengen lukt me niet”, is een veel gestelde vraag. Waarom lukt het mij niet om mijn voornemen waar te maken, terwijl ik het zo graag wil en het zo logisch lijkt om te doen? Waarom doe ik het dan toch niet of maar een beetje?   

Echt de stap te durven zetten en jouw WENS om te zetten in WERKELIJKHEID is een leerzaam, hoopvol en soms ook confronterend proces. 

Je kunt deze aanpak met een coach doen. En het leuke is… Als je eenmaal ervaren hebt hoe dit werkt dan kan je al jouw wensen zelf op deze manier onderzoeken en realiseren.

Hoe hebben we deze coachvraag aangepakt

Toen iemand met deze coachvraag bij mij kwam heb ik gebruik gemaakt van de creatiespiraal van Martinus Knoope. Dit is een manier om je wens te onderzoeken en te doorgronden waar de blokkerende punten zitten.
Alleen erover praten helpt vaak niet. Waarschijnlijk heb je alle voors en tegens al meerdere malen overdacht, en kom je er toch niet uit waarom je gedrag zo anders is dan je wenst. Deze ondersteunende methodiek geeft een prettige structuur en houvast.

Aan het werk

In deze coachsessie hebben we een aantal stappen doorlopen. Hieronder geef ik je een korte weergave van het proces en functie daarvan.

De vraag die aan mij gesteld werd was: “Hoe kan ik mijn wens realiseren. Wat kan wel, wat kan niet en hoe ga ik om met belemmeringen”

1. Kort doorlopen van de stappen van de creatiespiraal

De creatiespiraal heeft 12 stappen en ik kies ervoor om de klant bij iedere stap kort stil te laten staan.  

Nb. het is niet nodig om alle 12 stappen volledig door te nemen. Dit kost veel tijd en energie.  

creatiespiraal Martinus Knoope - Wens vs werkelijkheid

afbeelding: De creatiespiraal; op bovenstaand plaatje zie je kaartjes met de stappen van de Creatiespiraal. 

 2. Ervaren waar de blokkade zit

 Ik vraag de klant welke stappen eruit springen.  De klant merkt al snel dat hij bij de ene stap exact weet wat er bedoeld wordt, wat hij er mee wil en/of doet. Hij merkt ook bij welke stappen hij geen idee heeft of weerstand ervaart.  

 3. Stilstaan bij de betekenis van de blokkade

 Ik vraag de klant welke stappen het meest belangrijk zijn en vervolgens gaan we deze 2 plekken opnieuw verkennen. Dit betekent dat ik als coach vragen stel en de klant laat ervaren wat de betekenis is van deze stap. Al snel blijkt dat de klant deze weerstand bij deze stap al veel vaker heeft ondervonden en weet niet goed hoe hij deze stap moet uitvoeren.

Nb. Er zijn verschillende manieren en leerstijlen waarop iemand het best doorgrond wat de betekenis is, denk aan voelen, bewust worden, verbinding maken, uitspreken, bediscussiëren, opschrijven, opstellen, tekenen etc,..  

4. De blokkade opheffen

Als het helder is op welk punt de klant tegen een blokkade aan loopt dan onderzoeken we waar deze blokkade vandaan komt. In deze situatie had de blokkade te maken met een vroegere gebeurtenis die wij eerder hadden besproken.  

Nb. Afhankelijk van de betekenis schat ik als coach in en stem ik af met de klant, wanneer en op welke manier we dit bespreken.  

5. Vervolgstappen bepalen en tot uitvoering brengen

Na het ervaren van de blokkades en de betekenis ervan heb ik met de klant concrete acties bepaald om de blokkade te doorbreken. Hier vraag ik de klant ook stil te staan bij de haalbaarheid van de stappen en zelfzorg als het gaat om de emotionele betekenis van stappen.

Tot slot

Aan het einde van de sessie kijk ik samen met de klant terug op het proces. “Confronterend, verhelderend en realistisch” geeft hij aan. Het ontrafelen van de stappen naar het verwezenlijken van jouw wens geeft helderheid en rust. Een fijn en duidelijke proces.

Met creërende groet, 

Linda